10 tips om een winterdip te voorkomen

De dagen worden korter, het is sneller donker en het warme weer is ver te zoeken. Voelt u zich rond deze tijd vaak futloos of neerslachtig? Mogelijk heeft u een winterdip. Maar liefst 1,3 miljoen mensen hebben hier last van in de wintermaanden. Daarom hebben wij voor u een aantal tips op een rijtje gezet om een winterdip te voorkomen.

 
  1. Haal een frisse neus
    Begin de dag goed en ga lekker naar buiten voor een korte wandeling. Doe dit bij voorkeur zo vroeg mogelijk, wanneer het net licht is. Het licht en de frisse lucht hebben een opwekkend effect.

  2. Blijf bewegen
    Ga sporten of bewegen. Maak het een routine om in de ochtend of avond te sporten of een stukje te wandelen. Sport als het kan buiten, dan geniet u gelijk van de frisse lucht. Lees ook ’10 tips om meer te bewegen’.
     
  3. Eet gezonder
    Gezonder eten is altijd verstandig. Als u voor gezonde voeding kiest zult u merken dat u meer energie krijgt. Sporten en bewegen gaan dan makkelijker. Lees ook ‘10 tips om meer fruit en groente te eten’.
     
  4. Zorg voor genoeg blootstelling aan zonlicht
    Wanneer u vanuit huis werkt, probeer dan uw werkplek deels in het zonlicht te plaatsen. Heeft u hiervoor niet de mogelijkheid, probeer dan van het zonlicht te genieten onderweg naar werk of in uw pauze.

  5. Pak de fiets in plaats van de auto
    Pakt u vaak de auto naar uw bestemming? Probeer dan eens wat vaker de fiets te pakken. Zo krijg u op een mooie dag wat zonlicht, frisse lucht en beweging binnen. 

  6. Slik extra vitamine D
    In de winter maakt uw lichaam minder vitamine D aan. Een tekort aan vitamine D kan vermoeidheid en lusteloosheid veroorzaken. Uw lichaam maakt minder serotonine (gelukshormoon) aan, waardoor u mentaal minder lekker in uw vel zit. Bekijk ons aanbod aan Vitamine D.

  7. Blijf afspreken met familie, vrienden of kennissen
    Als u zich snel alleen voelt of behoefte heeft aan gezelschap, zoek het contact dan op. Spreek met iemand wat af of (video)bel eens om een praatje te maken. Minder sociaal contact kan leiden tot een slechtere mentale en fysieke gezondheid.

  8. Mediteer dagelijks
    Dagelijkse meditatie zorgt voor een rustmoment in uw dag. Neem dit moment voor uzelf
    om uw hoofd te kalmeren. Mediteren kan ook helpen bij het verminderen van stress. Lees ook ‘10 tips om te ontspannen bij stress’.

  9. Zorg voor voldoende nachtrust
    Voldoende slaap is het hele jaar door voor iedereen belangrijk. Bij genoeg slaap voelt u zich fitter en meer uitgerust. U presteert beter en hebt genoeg energie voor de hele dag. Bij de weinig slaap voelt u zich vaak minder fit en snel uitgeput. Lees ook ‘10 tips om beter te slapen’.

  10. Let op uw gezondheid
    Of het nou lente, zomer, herfst of winter is: het is belangrijk om het hele jaar door op uw gezondheid te letten. Wilt u weten hoe gezond u bent? Doe dan de BENU Gezondheidscheck. U krijgt meteen de uitslag en daarbij persoonlijk advies over hoe u uw gezondheid kunt verbeteren. Een gezonder voedingspatroon kan een van de adviezen zijn.